Witamina C
Zdrowie

Witamina C

Witamina C jest jedną z najczęściej przyjmowanych witamin w postaci suplementów diety przez Polaków. Substancja ta znajduje zastosowanie zarówno w kosmetyce, jak i medycynie. Powszechnie uważa się, że witamina C odpowiada za wzmocnienie i poprawę odporności organizmu oraz wpływa korzystnie na układ krążenia, a także poprawia wygląd skóry. Dlaczego jeszcze warto suplementować witaminę C? Odpowiadamy w niniejszym artykule. Zachęcamy do jego przeczytania i poszerzenia swojej wiedzy odnośnie witaminy C.

Co daje suplementacja witaminy C?

Witamina C, nazywana kwasem askorbinowym, odpowiada za regulowanie wielu istotnych procesów w organizmie człowieka. Przede wszystkim przyczynia się ona do powstawania tkanki łącznej, a dokładniej syntezuje kolagen, czyli bardzo ważne białko, odpowiadające nie tylko za nadawanie skórze elastyczności i jędrności, ale też przyczynia się do nadania paznokciom oraz włosom wyjątkowego połysku. Kolagen wchodzi również w skład ścięgien, kości oraz stawów. 

Kwas askorbinowy bierze także udział w regulowaniu poziomu cholesterolu. Ponadto, odpowiada on za prawidłowy przebieg metabolizmu tłuszczów i kwasów żółciowych. Witamina C wykazuje także właściwości zmniejszające ciśnienie krwi i zapobiegające powstawaniu siniakom. Badania wskazują, iż witamina C może nawet chronić przed nowotworami, takimi jak nowotwór żołądka, trzustki, wątroby, płuc czy okrężnicy. Kwas askorbinowy jest zaliczany do związków, których właściwe stężenie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego wchłaniania się wapnia oraz żelaza do organizmu. Bardzo często osteoporoza wynika nie tylko z niedoboru wapnia, ale też i z niedoboru witaminy C. Na rynku spotyka się wiele suplementów diety zawierających witaminę C z wapniem. 

Jak prawidłowo suplementować witaminę C?

Witamina C jest zaliczana do najistotniejszych witamin, ponieważ jej niedobór może prowadzić do poważnych chorób. Dawkowanie witaminy C jest uzależnione od wielu czynników, przede wszystkim od wieku oraz masy ciała danej osoby. Warto także wspomnieć, iż inne zapotrzebowanie na witaminę C mają osoby, które są aktywne fizycznie, a inne na przykład kobiety w ciąży czy dzieci. Sportowcy muszą przyjmować większe dawki niż osoby mniej aktywne fizycznie. W chwili obecnej dzienna dawka witaminy C wynosi od 60 do 100 mg, jednak jak wiadomo, suplementy diety oferują często znacznie większe dawki tej witaminy. Warto jednak pamiętać, iż nie należy spożywać zbyt wiele witaminy C, ponieważ większe ilości często sprawiają, iż mniej witaminy C wchłania się do organizmu. 

Czy witaminę C można zatem przedawkować? Można, choć występuje to niezwykle rzadko, znacznie rzadziej niż niedobór witaminy C. Do nadmiaru kwasu askorbinowego w organizmie może przyczynić się przede wszystkim stosowanie zbyt dużych porcji witaminy C każdego dnia. Jakie są objawy nadmiaru witaminy C? Przede wszystkim na skórze pojawia się wysypka oraz dolegliwości układu pokarmowego, takie jak wymioty oraz biegunki.

Suplementacja witaminy C dzieciom

Witamina CWitamina C u małych dzieci powinna być dostarczana najlepiej z posiłkiem, ale jest możliwość również podawania witaminy C dzieciom w postaci suplementów diety. Małe dzieci bardzo chętnie spożywają owoce oraz warzywa i to właśnie jest najlepszy sposób na podawanie dzieciom witaminy C. Naturalna witamina C dobrze się wchłania i dopasowuje się do enzymów i białek w organizmie. Sól sodowa kwasu askorbinowego jest również opcją dostarczania witaminy C dzieciom – to substancja otrzymywana w wyniku zobojętnienia kwasu askorbinowego wodorotlenkiem sodu lub sodą oczyszczoną. Dobrym sposobem na suplementację witaminą C dla dzieci jest acerola, czyli wiśnia z Barbados. Jest ona bardzo dobrze przyswajalna i polecana podczas infekcji. Na rynku można znaleźć wiele gotowych produktów, które zawierają witaminę C i są przeznaczone dla dzieci np. żelki czy proszki musujące rozpuszczalne w wodzie. Warto jednak wiedzieć, iż zawierają one bardzo często substancje słodzące, które są zbędnym dodatkiem.

Jakie naturalne produkty mają najwięcej witaminy C?

Witamina C występuje w wielu naturalnych produktach, takich jak owoce czy warzywa. Witaminy C wbrew pozorom nie znajdziemy najwięcej w cytrynie, lecz w czarnej porzeczce, natce pietruszki, papryce, papryczce chilli oraz aceroli. Oczywiście, witamina C jest zawarta również w cytrusach, lecz w nich jej jej najwięcej w samej skórce i pod skórką, a najmniej w samym soku. Sporo witaminy C znajduje się w owocach cytrusowych takich jak pomarańcze czy limonki. Kwas askorbinowy jest obecny również np. w kiszonej kapuście czy kiszonych ogórkach. Aby każdego dnia dostarczać organizmowi naturalną witaminę C, warto spożywać pięć porcji warzyw oraz owoców. Zbilansowana dieta oraz spożywanie owoców i warzyw pozwala na dostarczenie organizmowi niezbędnych minerałów oraz witamin. Warto także wspomnieć iż witamina C jest bardzo nietrwała i rozpada się na drodze różnego rodzaju obróbek termicznych, takich jak gotowanie. Najlepiej jest zatem spożywać surowe owoce oraz warzywa.

Back To Top